نوشته شده توسط : مسعود

مواد لازم

 ▪ تن ماهی ۲ قوطی
▪ پیاز درشت یک عدد
▪ سبزی خشک معطر یک قاشق سوپخوری
▪ سیب‌زمینی پخته ۲ عدد
▪ تخم مرغ ۴ عدد
▪ نمک و فلفل به مقدار لازم
▪ روغن ۱۵۰ گرم

طرز تهیه

ابتدا سیب‌زمینی‌ها و پیاز را پوست کنده و رنده کنید ، سپس تن ماهی را له کرده به سیب‌زمینی و پیاز رنده شده اضافه می‌کنیم بعد سبزی خشک ، نمک و ادویه افزوده تخم‌مرغها را درون آن بشکنید و همه را با هم مخلوط کنید روغن را درون ماهی‌تابه ریخته و مانند بقیه کوکوها دو طرف آن را درون سرخ می‌کنیم .


:: بازدید از این مطلب : 233
|
امتیاز مطلب : 7
|
تعداد امتیازدهندگان : 2
|
مجموع امتیاز : 2
تاریخ انتشار : جمعه 5 خرداد 1391 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مسعود

مواد لازم

برای ۸ نفر:
▪ بادمجان دلمه ای (۸ عدد)
▪ گوشت چرخ کرده (۵۰۰ گرم)
▪ سبزی دلمه شامل تره
▪ جعفری، نعناع، ترخون، مرزه و پیازچه (نیم کیلو)
▪ برنج (یک لیوان)
▪ لپه (نصف لیوان)
▪ پیاز درشت (۲ عدد)
▪ روغن (یک لیوان)
▪ رب گوجه فرنگی (یک قاشق سوپخوری یا آب گوجه فرنگی دو لیوان)
▪ نمک و فلفل به مقدار لازم

طرز تهیه

پیاز را کشمشی خرد کرده و سرخ کنید. سپس گوشت چرخ کرده را افزوده و بگذارید تا حدی آبش کشیده شود. سپس یک لیوان آب و رب گوجه فرنگی را حل کرده با نمک و فلفل مخلوط کنید. چنانچه از آب گوجه فرنگی استفاده می کنید آن را بر روی گوشت بریزید و بگذارید با حرارت ملایم آبش کشیده شود. برنج و لپه را جداگانه با کمی آب جوشانده و سپس آبکش کنید سبزیها را پس از پاک کردن بشویید و خرد کنید. بعد آن را با کمی روغن تفت داده و با برنج و گوشت مخلوط کنید.
همچنین پوست بادمجان را گرفته و کلاهک آن را به شکل مخروط درآورید. سپس با دقت داخل آن را خالی کنید. طوری که دو سانت از گوشت اطراف بادمجان باقی بماند داخل و اطراف بادمجان را کمی نمک زده و مایه دلمه را به آرامی درون آن بریزید تا پر شود.

سپس کلاهک بادمجان را رویش قرار داده و کمی فشار دهید. بعد این بادمجانها را در کمی روغن تفت دهید تا اطراف آن سرخ شود. در ادامه بادمجانها را در ظرفی کنار هم بچینید و یک لیوان آب گوشت یا آب گوجه فرنگی را داخل ظرف بریزید و کمی نمک و فلفل به آن بیفزایید. سپس آن را روی حرارت ملایم قرار دهید تا به آهستگی بجوشد طوری که دلمه ها بپزد اما له نشود. اگر با همین مقدار آب دلمه ها پخته نشد دوباره قدری آب اضافه کنید اما به یاد داشته باشید موقع صرف دلمه نباید آب داشته باشد. سپس با سس گوجه فرنگی آن را میل فرمایید.


:: بازدید از این مطلب : 273
|
امتیاز مطلب : 5
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
تاریخ انتشار : جمعه 5 خرداد 1391 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مسعود

مواد لازم

▪ گوجه فرنگی درشت ۵ عدد
▪ گوشت چرخ کرده ۲۵۰ گرم
▪ پیاز یک عدد
▪ جعفری ۱۵۰ گرم
▪ برنج یک فنجان
▪ لپه یک فنجان
▪ روغن یا کره ۵ قاشق غذاخوری
▪ نمک و فلفل و دارچین به مقدار کافی
▪ آب گوجه فرنگی یک فنجان

طرز تهیه

ابتدا گوشت را با پیاز رنده شده سرخ کنید. برنج و لپه را جداگانه بپزید. سپس برنج، لپه، گوشت و پیاز سرخ شده را با هم مخلوط کرده و نمک، فلفل و دارچین را به آن اضافه کنید. قسمت بالای گوجه فرنگی ها را برش بدهید و داخل آنها را خالی کنید. مخلوط آماده شده را داخل گوجه فرنگی ها بریزید و از قسمت بریده شده گوجه فرنگی ها به عنوان در استفاده کنید. سپس آنها را آهسته در داخل ظرف بچینید و روی آن روغن، آب گوجه فرنگی و کمی آب ریخته و بگذارید روی حرارت تا آماده شود.


:: بازدید از این مطلب : 255
|
امتیاز مطلب : 9
|
تعداد امتیازدهندگان : 2
|
مجموع امتیاز : 2
تاریخ انتشار : جمعه 5 خرداد 1391 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مسعود

مواد لازم

▪ ۴۰ عدد برگ مو
▪ ۴ قاشق سوپ خوری روغن زیتون


● مواد لازم برای داخل دلمه


▪ ۱۵۰ گرم یا سه چهارم فنجان برنج (در آب خیسانده شده)
▪ ۱۰۰ گرم پیازچه (خردشده)
▪ ۴۰ گرم یا یک چهارم فنجان لپه (پخته شده)
▪ ۲۵ گرم یا یک چهارم فنجان کشمش پلویی
▪ ۲ قاشق سوپ خوری برگ نعناع تازه خردشده
▪ ۴ قاشق سوپ خوری برگ جعفری خردشده
▪ سه چهارم قاشق چایخوری فلفل سیاه
▪ نمک به میزان لازم

طرز تهیه

۱) چوب هر یک از برگ ها را با قیچی یا چاقو ببرید. قابلمه ای را آماده کرده و دوسوم آن را با آب و کمی نمک پر کنید و روی شعله اجاق گاز قرار دهید تا آب به جوش آید، سپس برگ ها را داخل آب در حال جوش بریزید و حرارت دادن را تا زمانی ادامه دهید که رنگ برگ ها کمی تغییر کند. حالا برگ های نیم پز شده را در سبدی آبکشی کنید و روی آنها آب سرد بریزید.
۲) تمام مواد مخصوص داخل دلمه را در کاسه ای بریزید و با هم خوب مخلوط کنید.
۳) هر یک از برگ ها را پهن کرده و یک قاشق مرباخوری سرپر یا یک قاشق سوپ خوری سرخالی از مواد را در وسط برگ بریزید. با توجه به اینکه این دلمه به روش سنتی بسته نمی شود، ابتدا لبه انتهایی و سپس دو لبه طرفین برگ را روی مواد برگردانید و سپس شروع به لوله کردن برگ کنید.
۴) برای پخت این دلمه، از روش بخارپز استفاده می شود. بنابراین سبد فلزی دسته داری که امکان قرار دادن در دهانه قابلمه دیگری را داشته باشد، انتخاب کنید و دلمه ها را یک به یک بعد از پیچیدن، داخل آن سبد بچینید و روی سطح آنها روغن زیتون بریزید.
۵) نیمی از حجم قابلمه زیریرن را از آب پرکنید و سبد حاوی دلمه را روی قابلمه قرار دهید و در قابلمه را روی سبد بگذارید.
(روش بخارپز کردن) برای بخارپز کردن این دلمه و مواد داخل آن حدود یک ساعت زمان کافی است ولی در صورتی که این میزان برای پخت برنج داخل دلمه کافی نبود، مقدار دیگری آب داخل قابلمه زیرین بریزید و زمان پخت را اضافه کنید. این دلمه را به همراه لیموترش و سالاد سرو کنید.


:: بازدید از این مطلب : 222
|
امتیاز مطلب : 10
|
تعداد امتیازدهندگان : 2
|
مجموع امتیاز : 2
تاریخ انتشار : جمعه 5 خرداد 1391 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مسعود

جزو اصلی هر غذایی از دسته كوكو ها، تخم مرغ است و با بسیاری از مواد تره باری نظیر بادمجان، كدو سبز، قارچ، سبزی، سیب زمینی، لوبیا سبز و … می توان كوكو درست كرد. كوكو یك غذای كاملا سنتی و صد در صد ایرانی است. هیچ تاریخچه ای وجود ندارد كه به ما خوردن اولین كوكو را یادآور شود گرچه طبخ كوكوها زیاد هم اتفاقی نبوده است. به نظر می رسد در ایران سابقه خوردن كوكو همپای قدمت خوراك ها، خورش ها و آش ها باشد.

برای این پست مواد اولیه و شیوه پختن «كوكوی قارچ» را نوشته ایم. قارچی كه بنا به دلایلی كمتر مورد اعتنای كدبانوی خانه است! این غذا را می توان برای عصرانه و یا حداكثر یك شام سبك البته به همراه یك نوع سالاد در نظرگرفت.

مواد لازم


▪ قارچ: ۲۰۰ گرم

تخم مرغ: ۶ عدد

جعفری ساطوری شده: ۲ قاشق غذاخوری

كره: ۲ قاشق غذاخوری

روغن برای سرخ كردن

نمك و فلفل به میزان دلخواه

طرز تهیه

ابتدا قارچ ها را خوب بشویید و به همراه نصف كره و یك قاشق آبلیمو به مدت ۵ دقیقه بر روی حرارت كم اجاق تفت دهید. سپس جعفری خرد شده، نمك و فلفل را به آن بیفزایید. در ظرفی دیگر تخم مرغ ها را پس از شستن آنها، بشكنید و هم بزنید. نوبت افزودن تخم مرغ ها به قارچ ها رسیده است.
از باقیمانده كره به علاوه روغن برای سرخ كردن كوكو استفاده می كنیم. به محض سرخ شدن یك طرف كوكو ( قارچ به سرعت می سوزد و سیاه می شود)، بلافاصله آن را برمی گردانیم تا طرف دیگر آن نیز سرخ شود. در صورتی كه اندازه های داده شده رعایت شود، این غذا برای ۴ تا ۶ نفر كافی است.


:: بازدید از این مطلب : 250
|
امتیاز مطلب : 5
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
تاریخ انتشار : جمعه 5 خرداد 1391 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مسعود

مواد لا زم

( برای ۴ نفر)
▪ فلفل دلمه ای قرمز یا سبز ۴ عدد
▪ گوشت چرخ کرده ۲۵۰ گرم
▪ پیاز متوسط ۲ تا ۳ عدد
▪ روغن آب کرده ۳ تا ۴ قاشق سوپخوری
▪ برنج ۱۰۰ گرم
▪ رب گوجه فرنگی ۳ تا ۴ قاشق سوپخوری
▪ نمک و فلفل سیاه
▪ شکر ۲ تا ۳ قاشق سوپخوری
▪ جعفری خرد شده ۳/۱ پیمانه
▪ نعناع خرد شده ۳/۱ پیمانه
▪ پیاز چه ۳/۱ پیمانه
▪ ترخون ۳/۱ پیمانه در صورت دلخواه

طرز تهیه

پیاز سرخ کرده را با گوشت چرخ کرده مخلوط کرده روی آتش می گذاریم و گاهی بهم می زنیم تا آب گوشت کشیده شود. رب گو جه فرنگی را در نصف لیوان آب حل می کنیم و داخل گوشت می ریزیم و کمی نمک و فلفل اضافه می کنیم و می گذاریم گوشت آهسته بجوشد و آب آن کامل کشیده شود بعد گوشت را از روی آتش بر می داریم و می گذاریم تا سرد شود. سر فلفلها را می بریم و تخمهای داخل آنرا خالی می کنیم و فلفلها را با آب و نمک کمی جوش می دهیم تا فلفلها کمی نرم شوند .


گوشت آماده شده و سبزیجات و شکر و برنج را با هم مخلوط می کنیم و کمی نمک هم به داخل آن می پاشیم . بعد درون فلفل ها را با مایه آماده شده پر می کنیم و در آنرا می گذاریم و آنها را مرتب در ظرف می چینیم و با کمی آب گوشت یا آب ساده می پزیم بعد دلمه ها را در دیس گردی بشکل شعاع می چینیم وسط دیس و فاصله بین دلمه ها را با نخود سبز پخته شده تزیین میکنیم .این دلمه با سس گوجه فرنگی نیز می توان صرف کرد.


:: بازدید از این مطلب : 268
|
امتیاز مطلب : 10
|
تعداد امتیازدهندگان : 2
|
مجموع امتیاز : 2
تاریخ انتشار : جمعه 5 خرداد 1391 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مسعود

مواد لازم

گوشت چرخ كرده :‌ نیم كیلو گرم
جعفری وترخان :‌۲ پیمانه
گردو : ۲ قاشق غذا خوری
زرشك : ۲ قاشق غذا خوری
پیاز :‌یك عدد
گوجه فرنگی متوسط : ۲ عدد
روغن ،‌نمك ، فلفل ونان لواش :‌به اندازه كافی

طرز تهیه

سبزی ها را پاك وخرد می كنیم ،‌مغز گردو رامی كوبیم ، زرشك را پاك كرده ومی‌شوییم.
در یك ظرف مقداری روغن ریخته ،‌گوشت وپیاز خرد شده را روی آن می ریزیم ،‌بعد سبزیها ،‌مغز گردو ،زرشك ، نمك ، فلفل وگوجه فرنگی خرد شده را به همراه دواستكان آب به آن اضافه می كنیم وبا حرارت ملایم می گذاریم پخته وآب آن تمام وسرخ شود .
دور نان های لواش را در می آوریم وبه شكل چهار گوش یا مستطیل می بریم . دروسط هر تكه نان مقداری از مایه گوشت رامی گذاریم بعد نان رامثل بغچه یا به شكل دلمه یا به شكل لوله در می آوریم .
ظرف مخصوص فر را چرب كرده ودلمه ها را داخل آن می چینیم وبا حرارت ملایم می‌گذاریم نان ها سرخ شود . یا می توانیم دلمه ها را دانه دانه روی حرارت ملایم در ماهی‌تابه سرخ كنیم .
وقتی دلمه ها سرخ شد در دیسی یك برگ كاهوی شسته شده می گذاریم ودلمه ها را روی آن می چینیم .
می توانیم برای تزئین كمی زعفران حل كرده وبه شكل خال خال روی دلمه ها بگذاریم ویا با سبزیجات آن را تزئین می كنیم.


:: بازدید از این مطلب : 232
|
امتیاز مطلب : 7
|
تعداد امتیازدهندگان : 2
|
مجموع امتیاز : 2
تاریخ انتشار : جمعه 5 خرداد 1391 | نظرات ()